Månedens indslag - Hedengangne busselskaber

Som månedens indslag, fortæller vi om en række hedengangne busselskaber.

Februar

En af Bent Laus busser var denne Leyland-DAB serie 3, HL90619. Her ses den til højre, på Tinglev st. i 1988. Foto: Lars Ersgaard.

Bajstrup Rejser

I 1973 nedsatte Bent Lau sig som taxivognmand i Tinglev. Men der kom hurtigt større grupper og ville køres. Derfor anskaffede han en Fiat-minibus, og derefter en brugt Mercedes-Benz-turistbus, der havde kørt for Tjæreborg. Siden anskaffede han et par brugte Leyland-DAB-busser, hvilket blev til en trofast række Leyland-DAB-busser på de skoleruter, han var begyndt at køre omkring Tinglev. I 1978 stiftede han Bajstrup Rejser ApS, og anskaffede her bl.a. to ny turistbusser af det nytilkomne busmærke Bova. I 1979 etablerede daværende Sønderjyllands Amt trafikselskab, Sønderjyllands Trafik. Skoleruterne han kørte, blev nu lokalruter hos Sønderjyllands Trafik. I 1999 begyndte Sønderjyllands Trafik, der nu havde skiftet navn til Sydbus. at udbyde kørslen. Derved vandt han mere rutekørsel, i 2002 overtog han Snitgaard i Højers kørsel, og i 2005 vandt han nogle Tønder-regionalruter fra City-Trafik. På rejse-området udvidede han også, i 2000 overtog han Lunderskov-Holdan Rejser og i 2007 Kiesbyes Turisttrafik. I 2008 ophørte han med at køre rutekørsel for Sydbus, for udelukkende at drive rejsebureau og sine 6 turistbusser. Det varede frem til 2012, hvor han solgte rejsebureauet til Panter Rejser, og busserne til Vejle Turisttrafik henh. Sønderjyske Turistfart, for at gå på pension.

Januar

Amagerbanens Omnibusruter startede i 1930 med at købe 12 busser, heraf 10 Reo. Denne Reo blev dog købt i 1934. Foto: Sv. E. Ersgaard i Lars Ersgaards arkiv.

Amagerbanens Omnibusruter

De fleste danske privatbaner supplerede jernbanedriften med rutebiler, hos Amagerbanen skete det med så stor succes, at det overflødiggjorde banens passagertog! Når man ser bort fra sporvognene fra København til Amagerbro og Sundby i 1901 henh. 1902, kom rutebilen før jernbanen på Amager; I 1902 gik Georg Nielsen i gang med at etablere en rute Sundby-Dragør. I 1904, hvor han var gået i kompagniskab med F. Jansen, blev den åbnet med to Dion Bouton-omnibusser. I 1907 etableredes jernbanen Amagerbrogade-Dragør, Amagerbanen. I 1923 begyndte banen at anskaffe motortog. I 1930 etablerede banen en rutebil-afdeling, Amagerbanens Omnibusruter. Man overtog de private ruterne fra Sundby til Kongelunden og til Kastrup, ligesom man etablerede to nye, til Dragør og til St. Magleby. Siden kom flere ruter til, og i 1938 indstillede man passagertogene, omnibusserne gjorde arbejdet! Besættelsestidens mangel på motorbrændstof og dæk medførte dog, at man i 1940 igen blev nødt til at befordre sine passagerer i tog. Først i 1947 blev resurse-situationen så normal, at man igen kunne indstille passagertogene. I 1947 fik man forlænget fire af banens større ruter ind til Rådhuspladsen, ved at man lod KS-personale køre dem nord for Sundbyvester Plads. I 1965 begynder man at dele direktør med Københavns Sporveje, K. N. Andersen. Busserne var derfor allerede tilsvarende KS’, da Amagerbanens Omnibusruter indlemmedes i Hovedstadsområdets Trafikselskab, HT, i 1974. Jernbanen, der nu var afkortet Amagerbrogade-Kastrup, overgik til DSB i 1975. Nu anvender Metroselskabet en del af tracéen, til sin linje til Kastrup Lufthavn.

SE SENESTE NYT
KOMMENDE AKTIVITETER
BUSBLADET
SE BUSSERNE