Arkiv modtaget fra BHS første formand
Skrevet d 03/12 2017

I forbindelse med Bushistorisk Selskabs første formand, Mikael Hansen har tiltrådt sit otium, har han doneret Danmarks Busmuseum en række flyttekasser med arkivmateriale, som arkivarerne Jens Birch og Lars Ersgaard nu er ved at sortere. Det omfatter bl.a. afskrifter af interviews med gamle rutebilfolk fra Bushistorisk Selskabs første tid, hvor vi bl.a. forestod et "Indsamlingsprojekt 2000" i samarbejde med Erhvervsarkivet i Aarhus. Andre spændende effekter, var nogle historiske dokumenter fra A/S Tønder-Kolding Rutebil, såsom kassebog, revisionsprotokol og forhandlingsprotokol, ligesom der også var nogle historiske bus-prospekter fra bl.a. 1950-erne. Altsammen er det ved at blive sorteret og lagt i arkiv, sådan at vi kan fungere som lokalarkiv for rutebilerhvervet.

Bushistorisk Selskab - Se vores busser
Vi var lidt under 40 personer, i det store lokale på Danmarks Busmuseum. Foto: Lars Ersgaard.
Julekomsammen på Danmarks Busmuseum
Skrevet d 03/12 2017
 
Den 25. november var det tid for julefrokost for alle de som hjælper til på Danmarks Busmuseum, inklusive de to bestyrelser, Bushistorisk selskab og Danmarks Busmuseum Fond. Og foruden god mad, tilberedt af flere af deltagerne, var der også lejlighedssang og en konkurrence, om hvem der kunne finde ud af, hvad det var for en tung flad metaldims med et B indstøbt, der gik rundt. Det var en behagelig og festlig komsammen, hvor der var lejlighed til at møde mange af de andre, der også hjælper til på Danmarks Busmuseum, og måske kan dette også give lidt interesse for at flere vil trække i arbejdstøjet og lægge vejen forbi Danmarks Busmuseum på f.eks. vore arbejdslørdage, for selv om vi går og knokler med gulvskrubbe og skruenøgle på de gamle busser til hverdag, så ved vi at det kun hænger sammen, hvis vi skifter dem ud med kniv og gaffel ved årets slutning.
 
Bushistorisk Selskab - Se vores busser
Kenneth Verting havde en masse spændende fortællinger med, imens en masse historiske bus-billeder gik rundt. Foto: Lars Ersgaard
En masse om gamle Helsingør-busser på julemødet
Skrevet d 19/11 2017
Til vort fælles julemøde med Foreningen Busfronten havde Foreningen Busfronten engageret bus- og by-historiker i Helsingør Kenneth Verting til at fortælle om ældre tiders Helsingør-busser. 
 
Og det blev nogle interessante beretninger om Hornbækbanens rutebiler og opkøbte ruter, og Helsingørs bybusser, og om hans tid som HT-chauffør på Helsingørs bybusser, med ansættelse kort efter HTs etablering. Og hvordan han stiftede en chaufførklub for at holde sammen på folk, selv efter de blev spredt på andre garageanlæg efter Løvdalsvej-garagen blev lukket. Og han havde et par kolleger med, til at supplere med yderligere historier fra Helsingørs bustrafik.
 
Og vi kom helt tilbage til, hvor der var et Helsingørs Omnibus og et Helsingør Omnibil-Selskab, og om de nærmere detaljer om hvordan Holger Salomon fik afhændet sit Helsingør Omnibil-Selskab til Poul Knudsen, og at man holdt en af de første HT-farvede Helsingør-bybusser fast kørende på bybuslinje 11, for ikke at forvirre de øvrige bybuspassagerer, der forventede en grå bybus. 
 
Det blev dermed et spændende julemøde, med en masse interessante beretninger og anekdoter.
 
Bushistorisk Selskab - Se vores busser
En for en blev de busser som skulle køres i vinterhi startet. Foto: Lars Ersgaard.
Busser kørt i vinterhi
Skrevet d 19/11 2017
For at beskytte de efterhånden flere af Danmarks Busmuseums busser med udendørsplads imod vintervejret, blev der i oktober lejet plads i en industrihal i Dalmose. Derefter blev arbejdslørdagen d. 4. november udvalgt til at køre busser i vinterhi, iblandt dem som ikke skal bruges eller arbejdes med vinteren over, og samtidig kan starte og køre. I alt blev det til ni busser, selvom hallen i Dalmose har rigeligt plads til flere. For de 18 fremmødte på dagen, blev der naturligvis også udført andre opgaver, busreparationer, rengøring af busser, sortering af reservedele og arkivering.
 
Bushistorisk Selskab - Se vores busser
Fra frokosten imellem museumskiggeriet og rundturene i veteranbusserne. Foto: Lars Ersgaard.
Medlemsbesøg fra Jylland og Fyn
Skrevet d 29/10 2017

Vort medlem, vognmand Klaus Gotschalk, fik i oktober sammentrommet 30 medlemmer og andre businteresserede fra Jylland og Fyn til et besøg på Danmarks Busmuseum d. 28. oktober. Foruden museumsbesøg og frokost, bød dagen også på rundture i flere af Danmarks Busmuseums busser. Det blev en behagelig dag, der bød på en masse gamle venner, der havde glædet sig til museumsbesøget i ugevis. 

Bushistorisk Selskab - Se vores busser
For at kunne være der alle sammen, brugte vi det store forsamlingslokale. Foto: Lars Ersgaard.
Sommerafslutning på Danmarks Busmuseum
Skrevet d 23/10 2017
Kære alle.
Søndag d. 22. okt. kl. 12.30 er I velkommen til lidt grillet kød som Mogens leverer. Frits står for at grille, Anette kommer med salater, Inge kommer med hjemmebag. Anne Mette organiserer borddækning.
Andre kan også deltage på den ene eller anden måde.
 
Sådan startede indbydelsen til den sommerafslutnings-middag der blev afholdt d. 22. oktober på Danmarks Busmuseum, for alle de frivillige der har deltaget som kustode, mekaniker, arkivar m.v. på museet.
 
Det blev også en behagelig dag, med lejlighed til at møde alle de andre, som også hjælper til på Danmarks Busmuseum, plus der blev lejlighed til at få sulten stillet i tre retter mad, bl.a. den buk som Mogens selv havde skudt i lokalområdet, og en lille udflugt i hotelbussen imellem desserten og kaffen, hvor man på dens lange bænksæder, rigtigt kunne komme hinanden ved.
 
For de som ikke nåede det, er der ekstra åbent på Danmarks Busmuseum d. 28. og 29. oktober som sidste weekend i år.
 
Og sæson 2018 indleder vi i påskedagene 29. marts - 2. april.
 
Ps. Kan du tromme ti personer sammen, vil vi naturligvis åbne museet for jer hele vinteren igennem.
 
Bushistorisk Selskab - Se vores busser
På Danmarks Busmuseum d. 17. september 2017. Foto: Lars Ersgaard.
Sidste af tre busser hentet fra Granly Bussamling
Skrevet d 23/10 2017
I september 2017 ankom en Scania-Vabis B51-53 årgang 1958, med karrosseri fra J. Ørum-Petersen i Herning, til Danmarks Busmuseum i Skælskør. Det var den sidste af tre busser, som Bushistorisk Selskab/Danmarks Busmuseum har aftalt at modtage fra Granly Bussamling i Ørum Djurs. De øvrige busser, der tidligere er blevet afhentet herfra, er en Bedford SBS8 ligeledes årgang 1958 og ligeledes med karrosseri fra J. Ørum-Petersen i Herning og en Volvo B705-03 årgang 1960 med karrosseri fra Thisgaard i Vejle. Den senest ankomne bus er oprindeligt leveret til Møns Omnibusser, siden er den anvendt af et par busvognmænd omkring Randers, for derefter via J. Ørum-Petersen i Herning at blive videresolgt til en serie af private ejere med henblik på at ombygge den til campingbus. Noget de efter at have foretaget en del rustarbejde på bussen, er forlist med, hvorefter bussen derefter er kommet til Granly Bussamling. Nu indgår den iblandt Danmarks Busmuseums eventuelle restaureringsprojekter.
 
Bushistorisk Selskab - Se vores busser
I år gik starten fra Danmarks Busmuseum i Skælskør, med meget bedre plads end den hidtil anvendte tankstation på Næstvedvej. Foto: Lars Ersgaard.
Nordisk Veterantræf i Skælskør - Startstedet på Danmarks Busmuseum
Skrevet d 27/08 2017

Med de store faciliteter på Danmarks Busmuseum, var det selvskrevet at lade vort nordiske veterantræf starte herfra. Der var ankomst og morgenmad imellem kl. 8.00 og 8.30 og herefter fik deltagerne startposerne med kort, noter, resultatskema, strips og startnummer. Numrene op til og med 19 udleveredes, fordelt imellem de deltagende lastbiler, og en række busser fra Danmarks Busmuseum. Også en af de nyest tilkomne deltog, nemlig hotelbussen, som vi denne måned har modtaget fra Jørgen Larsson i Klippinge.

Bushistorisk Selskab - Se vores busser
Første post var ved den smukke Kanehøj Mølle. Foto: Lars Ersgaard.
Nordisk Veterantræf i Skælskør - Ruten
Skrevet d 27/08 2017

Ruten var naturligvis en række naturskønne veje i Skælskørs omegn, udstukket via de udleverede kort og noter. Og som man var nødt til at følge med omhu, da konsekvensen ville være anstrengende bakke- og vendemanøvrer, på de smalle veje som blev anvendt. Nogle fik lært ikke at vælge den nemme løsning, med blot at køre efter den forankørende, der observeredes nemlig to deltager efter hinanden, der kom til at køre rundt på Mindeshoved i forkert retning. 

Bushistorisk Selskab - Se vores busser
Blandt opgaverne var at give et bud på vægten af denne ellert? Foto: Lars Ersgaard.
Nordisk Veterantræf i Skælskør - Opgaverne
Skrevet d 27/08 2017

Opgaverne, der var udtænkt af vor arkivar Jens Birch, omfattede både færdighedsprøver og paratviden, bl.a. hvilke dækmærker der produceres hvor og hvilke navnebetegnelser for givne lastbilmodeller Scania-Vabis har anvendt. Opgaverne var fordelt over 8 poster, hvor den sidste lå ved ankomsten på havnen. 

Bushistorisk Selskab - Se vores busser
Målområdet var havnen, hvor de deltagende køretøjer var opstillet. Foto: Lars Ersgaard.
Nordisk Veterantræf i Skælskør - Målområdet på havnen
Skrevet d 27/08 2017

Målområdet var naturligvis Skælskørs flotte havneområde, hvor der var plads til opmarch af de deltagende køretøjer. Sammen med en deltagende lokalbefolkning som publikum, interesseret i de mange spændende lastbiler og busser. Det var naturligvis arrangeret mulighed for frokost, med solide grillpølser, kaffe, fadøl og slush-ice. 

Bushistorisk Selskab - Se vores busser
RC Truckteam havde etableret en stor køreplads for fjernstyrede modelkøretøjer. Foto: Lars Ersgaard.
Nordisk Veterantræf i Skælskør - Havnens udstillinger
Skrevet d 27/08 2017

I ventetiden fra deltagerne ankom, til kl. 15, hvor resultaterne blev bekendtgjort og præmierne uddelt, var der masser at kigge på, hvad angår modeller. Både kørende fjernstyrede, og mere statiske kunne tages i øjesyn.

Bushistorisk Selskab - Se vores busser
Præmierne var doneret af lokale sponsorer. Foto: Lars Ersgaard.
Nordisk Veterantræf i Skælskør - Konkurrencens præmier
Skrevet d 27/08 2017

Klokken 15 var det tid for Ole Vangs oplæsning af de udregnede placeringer, og uddeling af præmier efter først til mølle-selvvalg fra gavebordet.

Bushistorisk Selskab - Se vores busser
Bussen på Danmarks Busmuseum d. 26. august 2017. Foto: Lars Ersgaard.
Morris-Commercial med DOMI-karosseri årgang 1949 til Danmarks Busmuseum
Skrevet d 26/08 2017

I begyndelsen af 2010-årene fik Bushistorisk Selskab en henvendelse fra en veteranbil-samler på Kalundborg-egnen, vedrørende en Morris Commercial årgang 1949 med stålkarosseri bygget hos DOMI i Glostrup. Han havde haft den siden 1987, og eftersøgte nu et nyt hjem til den, til den dag han ville blive gammel. Den er oprindeligt leveret til Thomsens Turisttrafik i Lyngby, og siden anvendt af H. P. Olsen på Bornholm frem til 1972, hvorefter den har stået i forskellige garager, og også blevet repareret i mindre omfang. Bussen er blandt de første busser i Danmark, bygget efter den i dag fremherskende produktionsmetode, med stål-karosseristel oplagt og svejset i jigs, og derfor er den interessant for dansk buskarosseribygnings kulturhistorie. I slutningen af august 2017 kom bussen til Danmarks Busmuseum, hvor den nu kan ses.

Bushistorisk Selskab - Se vores busser
Bussen på Danmarks Busmuseum d. 26. august 2017. Foto: Lars Ersgaard.
Scania-Vabis årgang 1965 overtaget
Skrevet d 12/08 2017

Danmarks Busmuseum blev i løbet af sommeren tilbudt en Scania-Vabis BF56-54 årgang 1965 med karosseri fra J. Ørum-Petersen, der længe har stået adskilt i en lade i Nordjylland, hvor den nu er blevet husvild. Bussen er oprindeligt leveret som bybus med bagdør til Johs. Andersen i Hillerød. I 1978 kom den til Erling Secher i Rostved, hvor den fik bagdøren blændet, og rutebil-stole isat. I 2008 kørte Secher den til HMK i Hjørring med henblik på at få et tilbud på renovering, men grundet en kommunikationsbrist igangsatte HMK en demontering af stole, vinduesruder og sidebeklædningsplader, hvilket blev grundlag for en tvist som siden er gået i hårknude. Bussen er nu hentet til Danmarks Busmuseum

Bushistorisk Selskab - Se vores busser
Bogen har flere end 600 illustrationer hvor vi bl.a. kommer igennem mange af DSBs bustyper, som denne Morris med DOMI-karosseri fra 1949. Foto: Svend E. Ersgaard.
Ny bog: DSB rutebiler - fra Statsbanerne til Combus
Skrevet d 10/07 2017

De fleste husker bestemt DSBs røde rutebiler, og reagerer måske med gru når de hører ordet "Combus".

Og da hele 11 af Danmarks Busmuseums busser har DSB eller Combus som del af sit generalieblad, er der tale om et interessant og relevant hedengangent busselskab, der længe har fortjent sit eget historiske tilbageblik.

Det kommer nu! Her d. 17. juli udsender forlaget J-bog nemlig en ny bog om DSB og Combus, "DSB rutebiler - fra Statsbanerne til Combus" forfattet af Jens Birch og Ole Gold.

Gennem 208 sider og flere end 600 illustrationer fortæller bogen beretningen om DSBs bustrafik, fra starten i Sønderjylland i 1932, til dets endeligt, med salget af Combus til Arriva for kr. 100.- i 2001.

Hvilket er en lang beretning med både 1930-ernes krig imellem de private rutebilejere og baneselskaberne, besættelsens vanskeligheder, bussernes tagen over ved efterkrigstidens banenedlæggelser, 1960-ernes og 1970-ernes smalhals fordi folk fik bil, omstillingen til landets største trafikselskabs-entreprenør i 1980-erne og 1990-ernes licitationer og "volumensyge".

Fra 20. juli kan bogen også købes på Danmarks Busmuseum.

Bushistorisk Selskab - Se vores busser
Bushistorisk Selskab viste flaget med XS91967, en Mercedes-Benz med Ørum-Petersen-karosseri årgang 1974.
Deltagelse ved Silkeborg Veteranrally
Skrevet d 11/06 2017

Det blev uden en bus fra Sjælland, da Bushistorisk Selskab deltog i Silkeborg Veteranrally d. 10. juni. Alle driftsklare busser i Skælskør var nemlig ude på forskellige bestillingskørsler, den netop indregistrerede MAN-VW/Alubus var eksempelvis ude at køre til Villa Gallina med et fødselsdagsselskab. Den til deltagelsen dedikerede Chevrolet Six årgang 1931, er endvidere ikke blevet færdig på værkstedet i Bårse, hvor den er ved at få monteret ny motor. Mercedes-Benz-bussen med Ørum-Petersen-karosseri bosiddende i Herning var derfor den eneste bus som Bushistorisk Selskab deltog med. Silkeborg Veteranrally bød på en interessant række interessante busser med dansk henh. norsk fortid, foruden de mange historiske lastbiler fra ind- og udland, der er grundstammen i orienteringsløbet. En velrestaureret traktor syntes at være en solid trend iblandt de historiske laster, bl.a. sås Buch og Fordson iblandt, bl.a. en med Perkins dieselmotor.
Silkeborg Veteranrally var naturligvis et stort tilløbsstykke, på denne store veterantræf-lørdag, hvor flere kom ilende, efter at have været officials ved andre veteranbiltræf.

Bushistorisk Selskab - Se vores busser
Pariserbussens Café var et velbesøgt indslag aftenen igennem. Foto: Lars Ersgaard
Otte busser og to busruter ved Drengerøvsaftenen
Skrevet d 27/05 2017
Ved Drengerøvsaftenen i Skælskør d. 26 maj deltog vi ikke blot med Pariserbussens café, opstillet sammen med Volvo B11-bussen, Steyr-bussen og Scania/VBK-bussen. Parkeringsruterne vi kørte, omfattede nu to, idet Drengerøvsaftenen nu er så velbesøgt, at Skælskørhallens parkeringspladser risikerer at melde udsolgt. Derfor inddroges også parkeringspladsen ved Kobæk Strand, og vi kom dermed til at køre to ruter, den gammelkendte Bakkenborgvej-Skælskørhallen, og den nye rute Gammeltorv-Kobæk Strand. Til Skælskørhallen kørte DBJ-bussen og Mercedes-Benz/JØP-bussen der var hentet til fra Herning. Til kobæk kørte SAS-bussen og Alubussen, som vi fik indregistreret i tirsdags efter 11 måneders restaurering.
 
Drengerøvsaftenen var igen i år et særdeles velbesøgt arrangement, ikke mindst hjulpet af vejret og også kalenderen, idet Drengerøvsaftenen i år faldt på en klemdag. Der var også masser at kigge på, veteranbiler, dollargrin, hot-rods, motorcykler, knallerter, traktorer m.v.
 
Bushistorisk Selskab - Se vores busser
På Gammeltorv ved Drengerøvsaftenen d. 26. maj 2017. Foto: Lars Ersgaard.
Alubus indregistreret
Skrevet d 27/05 2017
Efter 11 måneders restaureringsarbejde er der kommet nummerplader på den MAN-VW med Alubus-karosseri årgang 1981, som Danmarks Busmuseum modtog fra Busbladets redaktør Lars Ersgaard d. 25. juni 2016.
 
23. maj 2017 blev bussen synet, godkendt og indregistreret, og fik registreringsnummeret AW80415. Allerede dagen efter var der bud efter den til en sidsteskoledagstur for en 9.-klasse. Ved drengerøvsaften d. 26 maj, var den en af de fire busser, som vi havde indsat på de to parkeringspladsruter vi kørte, Bakkenborgvej-Skælskørhallen og Gammeltorv-Kobæk Strand.
 
I løbet af de 11 måneder er bussens bremser renoveret, og der er også blevet sat skik på bussens el-anlæg. Endvidere har bagagerumsklappen fået et nyt gummihængsel.
 
Med sin størrelse, 8,25 meter lang og 29 siddepladser, er det samtidig en bus med en god størrelse, der samtidig kan komme ind næsten overalt.
 
Bushistorisk Selskab - Se vores busser
Den overdragede buspark omfatter ti busser fra 1986 til 1991, hvoraf Busbevarelsesgruppen har fået flere af dem heloplakeret. Foto: Lars Ersgaard
Ti busser overdraget fra Busbevarelsesgruppen
Skrevet d 21/05 2017

I maj faldt overdragelsesaftalen på plads m.h.t. Busbevarelsesgruppens overdragelse af sine resterende ti busser til Danmarks Busmuseum. Indtil sommeren 2018 er busserne opmagasineret i Busbevarelsesgruppens lejede koldhal i Alsted, hvor Busbevarelsesgruppen og Danmarks Busmuseum deles om lejen. Herefter sker deres opmagasinering, udstilling og kørsel i regí af Danmarks Busmuseum i Skælskør.

Busbevarelsen har publiceret en pressemeddelelse herom, se den på http://bushistorisk-selskab.dk/BBGpresse21maj2017.pdf

 

Bushistorisk Selskab - Se vores busser
Der var naturligvis indsat veteranbus fra Jylland. Foto: Lars Ersgaard
Generalforsamling i Skælskør
Skrevet d 20/05 2017

Bushistorisk Selskabs generalforsamling fandt sted d. 20. maj i Danmarks Busmuseums lokaler.

Som sædvanligt var det velbesøgt, da det også er her, at man møder sine gamle venner fra bus-interessen.

Der var arrangeret et morgenmadskaffebord for dem som ankom tidligt, ligesom der naturligvis var veteranbusforbindelse fra Jylland.

Dirigent var Michael Brandt-Nielsen, der med sin sædvanlige lune, fik dirigeret generalforsamlingen sikkert igennem alle punkterne.

Bestyrelsen havde stillet en mindre kontingentforhøjelse som forslag, motiveret i ønsket om at kunne levere et bedre Busbladet, og det blev tiltrådt.

Vi havde samtidigt lidt rokade på suppleant-posterne, idet Henry Hansen ikke har ønsket genvalg. I stedet indtræder Jens Carl Jensen, en af vores utrættelige frivillige mekanikere på værkstedet.

Det blev samtidig lejlighed til en pæn afsked med vor bogholder Grete Hansen, der nu har valgt otiummets veje.  

Vi fik en lækker treretters menu med bl.a. smuldermør oksesteg og citronfromage som dessert.

Og derefter, og frem til den afsluttende kaffe, var vi på udflugt til bl.a. Vasebro med to af veteranbusserne, Pariserbussen og Scania BF 86-bussen.

Alt i alt var det et vellykket arrangement, ikke mindst forberedt og orkestreret af vore mange aktive frivillige, som vi skylder stor tak.
 
 

Bushistorisk Selskab - Se vores busser
I værkstedet arbejdede vi med at reparere MAN-VW/Alubusens bremser så vi kan komme i mål med at få den synet.
Maj-arbejdslørdag med grillpølser
Skrevet d 06/05 2017

Maj måneds arbejdslørdag bød på en masse aktivitet både med at rengøre og klargøre busser til dagens kørsler, pleje af udearealerne, reparationer på busserne, samling og sortering af arkivsagerne og meget mere. Det var naturligvis ikke muligt uden en god frokost, og i dag foregik det i solgården, med på stedet grillede pølser.

Bushistorisk Selskab - Se vores busser
Danmarks Busmuseums Scania BF 86, første gang på Swap-Meet på Andelslandsbyen.
Scania BF 86 på Swap-Meet på Andelslandsbyen
Skrevet d 30/04 2017

30. april var der det store Swap-Meet-stumpemarked og veteranbiltræf på frilandsmuseet Andelslandsbyen i Nyvang ved Holbæk. I denne forbindelse havde vi arrangeret en udflugt for vore arbejdslørdage-frivillige i Skælskør, i den nyindregistrerede Scania BF 86 fra 1976.

Det gode vejr med klar blå himmel medvirkede til, at der var en stor deltagelse af veteranbiler.

Derved kunne man rigtigt gå på opdagelse, idet der var parkeret veteranbiler i enhver en krog. Ikke blot de velkendte klassikere, også de mere sjældne og ukendte biltyper, havde fundet vejen forbi.

Ligeledes kunne man se hvordan de veteranbilrestaurerende deltagere gjorde fund på stumpemarkedet, kom gående med lige fra dæk til karosseridæk på skuldrene, til hvad de sikkert gerne vil vise frem på kommende swap-Meets.

Der var åbent i mange af andelslandsbyens historiske butikker og værksteder, hvorved der var noget at se på for alle køn og aldre.
 

Bushistorisk Selskab - Se vores busser
Den gamle Mercedes-Benz med Ørum-Petersen-karosseri i Hal C
BHS på to stande på Transportmessen i Herning
Skrevet d 24/03 2017

På Transportmessen Transport 2017 i Herning fik vi etableret hele to stande.

I hallen med veteranlastbiludstilling og fjernstyrede model-lastbiler, Hal C, fik vi placeret den gamle Mercedes-Benz med Ørum-Petersen-karosseri fra 1974. Den var naturligvis ikke den eneste gamle Herning-byggede bus i Hallen, idet en gammel Scania-Vabis årgang 1961 fra Ansager Turist også var kørt derind.

I Busmessens hal, Hal H, fik vi opbygget en lille informationsstand med billeder af de busser vi gennem tiden har fået samlet ind, plus indmeldelsesskemaer og flyveblade om museets åbningstider.
 

Dodge Brothers-bus årgang 1928 til museet - plus midler til klargøring
Skrevet d 07/03 2017

I slutningen af 2016 har Danmarks Busmuseum købt en Dodge Brothers-bus årgang 1928, med åbent karosseri med kaleche og plads til 12-14 passagerer.

Den har oprindeligt kørt som turistbus i København, dengang man anvendte turistbusser uden tag. En artikel herom kan man se i Busbladet nr. 52.

Hvad der har gjort det muligt at købe bussen, er især den indsamling af midler, der igangsattes i november.

I februar har Trelleborg Fonden endvidere doneret Danmarks Busmuseum kr. 25.000.-, der vil gå til at bussen kan blive samlet, lakeret og klargjort, sådan at den kan være køreklar til sommersæsonen i 2019.   

Se mere om donationen fra Trelleborg Fonden på sn.dk, link til artikel herom:
http://sn.dk/Slagelse/Busmuseet-modtager-donation-og-bruger-den-paa-nyindkoebt-bus/artikel/635902

Se artiklen om den oprindelige indsamling på VD Online, link til artikel herom:
http://www.vdonline.dk/Skaelskoer/Vil-du-vaere-med-til-at-koebe-en-bus/artikel/7342

Medlemskab af Sammenslutningen af Lokalarkiver
Skrevet d 04/03 2017

Bushistorisk Selskab har tegnet medlemskab af Sammenslutningen af Lokalarkiver (SLA) i Danmark. Årsagen er, at vi i BHS har ønsket at gøre opmærksom på vor eksistens hos lokalarkiver overalt i Danmark. Baggrunden er, at BHS gerne vil have fingre i bushistorisk materiale, som lokalarkiver – måske af pladshensyn – ønsker at skille sig af med. Der er imidlertid ikke mindre end ca. 600 lokalarkiver spredt over det ganske land, og i stedet for at kontakte hver enkelt, har vi nu tilmeldt BHS til SLA, hvor også næsten alle lokalarkiver har medlemskab. I Sammenslutningens medlemsblad i december, fik vi lejlighed til at præsentere os og Danmarks Busmuseum. Lokalarkiver har nu mulighed for at se mere om BHS og omvendt.

Bushistorisk Selskab - Se vores busser
Ny bog om Sorø Karosserifabrik
Skrevet d 07/10 2016
Jens Birch har forfattet en bog om Sorø Karosserifabrik, der udkommer her d. 10. oktober. 
 
Bogen er beretningen om Aksel Andreasens karetmagerværksted, der etableredes i 1918, og fordi Aksel Andreasen interesserede sig for biler, hurtigt blev specialiseret i at bygge buskarosserier, og derefter blev Sjællands nok førende buskarosserifabrik, der nåede at bygge flere end 800 busser, plus person- og lastbiler, indtil man valgte at lukke i 1983. 
 
Foruden beretningen om karosserifabrikken, rummer bogen mange beretninger om datidens buskarosseribygning. 
 
Ligeledes har bogen en stor billedkavalkade af forskellige busser bygget af Sorø Karosserifabrik fra 1920-erne og helt op til 1970-erne. 
 
Bogen, som er udgivet af forlaget J-Bog, kan naturligvis købes her på vor hjemmeside, http://www.bushistorisk-selskab.dk/boeger/, se nederst. 
 
Bushistorisk Selskab - Se vores busser
De fleste af busserne var kørt ud, for at give plads til indvielsestalerne inde i hallen. Foto: Lars Ersgaard
Danmarks Busmuseum åbnet
Skrevet d 01/07 2016
1. juli var dagen for vor åbning af Danmarks Busmuseum i Skælskør. Nærmere bestemt kl. 12, hvor vi fik hentet borgmester Stén Knuth og landdistrikts-, teknik- og ejendomsudvalgsformand Henrik Brodersen i pariserbussen, til at klippe indvielsessnoren. Derefter var det tid for indvielsestaler, hele syv, den sidste endda på vers. Derefter var det ikke blot tid for besigtigelse af Danmarks Busmuseum, men også frokost i form af øl, vand og pølser, og derefter kaffe og kage. Det var et velbesøgt arrangement hvor man ikke blot kunne se busserne og spirerne til den kommende museumsudstilling, men også mødt mange andre businteresserede.
 
Nåede du det ikke, er der rig lejlighed til at besøge Danmarks Busmuseum, vi holder åbent fredag 12-17, lørdag og søndag 10-17 i sommersæsonen frem til og med skolernes efterårsferie.
 
Bushistorisk Selskab - Se vores busser
Her skulle man forvente en rød bus, men ved TL-kongressen i Vejle i november 1989 kunne man se denne af Sechers ny Sovpolda-busser, til ruten Warszawa-Moskva. Foto. Lars Ersgaard.
Ny bog om Sechers Rutebiler
Skrevet d 13/03 2016

15. marts udsender forlaget J-Bog en ny bog om de i Djursland engang velkendte røde Sechers Rutebiler.

Den er skrevet af vor tidligere formand, journalist Mikael Hansen, og handler ikke blot om Sechers Rutebilers aktiviteter i Danmark fra 1932 til 1995, men også om Sovpolda-ruten, som man etablerede straks efter jerntæppets fald i 1989 imellem Warszawa og Moskva.

Det foregår på 104 sider, med mere end 160 illustrationer, og bogen kan købes her, se under "Bøger".

Bushistorisk Selskab - Se vores busser
Ny bog om Stautrup Karosserifabrik
Skrevet d 15/07 2015

Vor bushistoriker Jens Birch har forfattet en bog om Stautrup Karosserifabrik, et nu ophørt firma vi mest husker fra bogbusser og passageraptering af varebiler, men som i sin 96 år lange levetid, 1906-2002, byggede mange forskellige slags busser, som bogen naturligvis rummer billeder af, lige fra rutebiler og bybusser, til røntgenbusser og endda en hel sættevognsbus til Carlsberg-bryggeriet. Bogen, som fortæller om det karetmagerværksted Rasmus Skaarup etablerede i 1906, og som siden blev en af landets specialister i individuelt opbyggede buskarosserier, er udgivet af forlaget J-Bog. Den kan naturligvis købes på vor hjemmeside http://www.bushistorisk-selskab.dk/boeger/

Bushistorisk Selskab - Se vores busser
I årene 1947 til 1950 kørte Aabenraa automobilselskab også bybus i Aabenraa. Bl.a. med denne Triangel O21 årgang 1935, som man anvendte frem til 1949. Sv. E. Ersgaard fangede den her ved dens endestation på Aabenraa Statsbanestation.
Ny bog om Aabenraa Automobilselskab
Skrevet d 05/11 2014

I vores boghandel har vi fået en ny titel, nemlig "Aabenraa Automobilselskab" der bringer beretningen om det sønderjyske busselskab, der etableredes til erstatning for de urentable Aabenraa Amts Jernbaner i 1926, og med sine iøjnefaldene røde og sorte busser varetog den lokale og regionale bustrafik ud fra Aabenraa frem til 1997.
Jens Birch, Lars Ersgaard og Claus Hansen har begået bogen i fællesskab, og det er blevet til 108 sider med flere end 125 illustrationer, heraf mange i farver.

Se mere på http://www.bushistorisk-selskab.dk/boeger/

Bushistorisk Selskab - Se vores busser
Den store ”Stena Nautica” fra Grenå Varberg-overfarten lægger til i Hundested, foran det store fremmødte publikum. Foto: Lars Ersgaard.
Grenå-Hundested genåbnet for en dag
Skrevet d 07/09 2014

Med busvognmand Klaus Gotschalk’s store engagement lykkedes det d. 6. september, i Bushistorisk Selskabs regi, at genåbne Grenå-Hundested-færgeruten for en dag, som en markering af 80-året for, at en kreds af rutebilejere etablerede færgeruten 14. juli 1934. Markeringen skete ved at chartre Stena Lines færge Stena Nautica for en dobbelttur Grenå-Hundested-Grenå, som led i en mindeudflugt til Hundested. 220 gæster deltog i udflugten, de fleste 60+, og mange med relation til færgeoverfarten som hyppig passager eller medarbejder, eller med generel passion for det maritime. Der var arrangeret tilbringerbus-kørsel til Grenå henh. Hundested i veteranbusser. I Hundested var der udflugter med veteranbus, bl.a. til Knud Rasmussens hus, og på færgen var der plancheudstillinger fra Grenaa Egnsarkiv og Færgehistorisk Selskab, og foredrag om færger ombord, ved bl.a. tidl. flagskipper Eigild Skibild og færgehistoriker Mogens Nørgaard Olesen.
Lars Ersgaard

SE SENESTE NYT
KOMMENDE AKTIVITETER
BUSBLADET
SE BUSSERNE