Vor udflugt til Vikingbus i Køge
Den 9. november holdt vi vor medlemsudflugt til Vikingbus’ garageanlæg i Køge, hvor direktør John Vestergaard fortalte om den store Vikingbus-fusion, og om oplevelserne med at få samlet de mange selskaber til et stort organisatorisk hele, med både turist-, rute- og minibusser på produktpaletten.
Den grønne omstilling var naturligvis et stort emne, hvor vi bl.a. kom ind på den større logistikøvelse det er at køre med elektriske busser frem for diesel. Hvor rutebusserne hyppigere skal køre til og fra garage for at lade og hvor minibusserne ikke mere kan overnatte hos chaufførerne, men skal have natlig ladeplads hos vognmanden.
Og vi rundede besøget af med at drøfte hvordan man kan få gjort den offentlige trafik attraktiv for både passagerer og for medarbejdere. Vi kom ind på at inddrage erfaringer fra nabolande hvor den offentlige trafik har passagertilvækst, samt at prioritere langtidsplanlægning, så medarbejderne kan få et arbejdsliv man kan planlægge ud fra.
Der er dermed ingen tvivl om, at vi gik derfra meget bedre orienteret om alle de ting og sager man er i gang med i et stort moderne busselskab.
![Vi var en flok på elve, der havde valgt at deltage, her tager John Vestergaard imod.](https://bushistorisk-selskab.dk/wp-content/uploads/2023/11/01_20231109_Busudflugt_BHS_Koege_05.jpg)
![Vi var en flok på elve, der havde valgt at deltage, her tager John Vestergaard imod.](https://bushistorisk-selskab.dk/wp-content/uploads/2023/11/01_20231109_Busudflugt_BHS_Koege_05.jpg)
![Vi var en flok på elve, der havde valgt at deltage, her tager John Vestergaard imod.](https://bushistorisk-selskab.dk/wp-content/uploads/2023/11/01_20231109_Busudflugt_BHS_Koege_05.jpg)
![Vi fik fortalt om de mange ting der skal til for at skabe en fusion, bl.a. at værdierne og procedurerne bliver gjort ens.](https://bushistorisk-selskab.dk/wp-content/uploads/2023/11/02_20231109_Busudflugt_BHS_Koege_07.jpg)
![Vi fik fortalt om de mange ting der skal til for at skabe en fusion, bl.a. at værdierne og procedurerne bliver gjort ens.](https://bushistorisk-selskab.dk/wp-content/uploads/2023/11/02_20231109_Busudflugt_BHS_Koege_07.jpg)
![Vi fik fortalt om de mange ting der skal til for at skabe en fusion, bl.a. at værdierne og procedurerne bliver gjort ens.](https://bushistorisk-selskab.dk/wp-content/uploads/2023/11/02_20231109_Busudflugt_BHS_Koege_07.jpg)
![Under rundgangen fik vi som det første forevist indmødningssystemet, der har indbygget alkometer. Uden et ædru pust får man ingen bus.](https://bushistorisk-selskab.dk/wp-content/uploads/2023/11/03_20231109_Busudflugt_BHS_Koege_10.jpg)
![Under rundgangen fik vi som det første forevist indmødningssystemet, der har indbygget alkometer. Uden et ædru pust får man ingen bus.](https://bushistorisk-selskab.dk/wp-content/uploads/2023/11/03_20231109_Busudflugt_BHS_Koege_10.jpg)
![Under rundgangen fik vi som det første forevist indmødningssystemet, der har indbygget alkometer. Uden et ædru pust får man ingen bus.](https://bushistorisk-selskab.dk/wp-content/uploads/2023/11/03_20231109_Busudflugt_BHS_Koege_10.jpg)
![Derefter fik vi bl.a. forevist vagtcentralen der nu dækker hele Danmark, idet man nu også har kørsel for Midttrafik.](https://bushistorisk-selskab.dk/wp-content/uploads/2023/11/04_20231109_Busudflugt_BHS_Koege_14.jpg)
![Derefter fik vi bl.a. forevist vagtcentralen der nu dækker hele Danmark, idet man nu også har kørsel for Midttrafik.](https://bushistorisk-selskab.dk/wp-content/uploads/2023/11/04_20231109_Busudflugt_BHS_Koege_14.jpg)
![Derefter fik vi bl.a. forevist vagtcentralen der nu dækker hele Danmark, idet man nu også har kørsel for Midttrafik.](https://bushistorisk-selskab.dk/wp-content/uploads/2023/11/04_20231109_Busudflugt_BHS_Koege_14.jpg)
![På værkstedet så vi de nye tider indfinde sig, her de nye ladestandere sat ind på værkstedet, inden de skal ud og stå ved de nye elbusser, der skal køre til foråret.](https://bushistorisk-selskab.dk/wp-content/uploads/2023/11/05_20231109_Busudflugt_BHS_Koege_17.jpg)
![På værkstedet så vi de nye tider indfinde sig, her de nye ladestandere sat ind på værkstedet, inden de skal ud og stå ved de nye elbusser, der skal køre til foråret.](https://bushistorisk-selskab.dk/wp-content/uploads/2023/11/05_20231109_Busudflugt_BHS_Koege_17.jpg)
![På værkstedet så vi de nye tider indfinde sig, her de nye ladestandere sat ind på værkstedet, inden de skal ud og stå ved de nye elbusser, der skal køre til foråret.](https://bushistorisk-selskab.dk/wp-content/uploads/2023/11/05_20231109_Busudflugt_BHS_Koege_17.jpg)
![På værkstedet styrer mekanikerne selv at få udført opgaverne. Det er et ganske interessant værksted.](https://bushistorisk-selskab.dk/wp-content/uploads/2023/11/06_20231109_Busudflugt_BHS_Koege_19.jpg)
![På værkstedet styrer mekanikerne selv at få udført opgaverne. Det er et ganske interessant værksted.](https://bushistorisk-selskab.dk/wp-content/uploads/2023/11/06_20231109_Busudflugt_BHS_Koege_19.jpg)
![På værkstedet styrer mekanikerne selv at få udført opgaverne. Det er et ganske interessant værksted.](https://bushistorisk-selskab.dk/wp-content/uploads/2023/11/06_20231109_Busudflugt_BHS_Koege_19.jpg)
![Vi så bl.a. vaskehallen, der ikke er tilsluttet kloak. Alt vand genbruges.](https://bushistorisk-selskab.dk/wp-content/uploads/2023/11/07_20231109_Busudflugt_BHS_Koege_30.jpg)
![Vi så bl.a. vaskehallen, der ikke er tilsluttet kloak. Alt vand genbruges.](https://bushistorisk-selskab.dk/wp-content/uploads/2023/11/07_20231109_Busudflugt_BHS_Koege_30.jpg)
![Vi så bl.a. vaskehallen, der ikke er tilsluttet kloak. Alt vand genbruges.](https://bushistorisk-selskab.dk/wp-content/uploads/2023/11/07_20231109_Busudflugt_BHS_Koege_30.jpg)
![Vi fik en lækker frokost med smørrebrød.](https://bushistorisk-selskab.dk/wp-content/uploads/2023/11/08_20231109_Busudflugt_BHS_Koege_32.jpg)
![Vi fik en lækker frokost med smørrebrød.](https://bushistorisk-selskab.dk/wp-content/uploads/2023/11/08_20231109_Busudflugt_BHS_Koege_32.jpg)
![Vi fik en lækker frokost med smørrebrød.](https://bushistorisk-selskab.dk/wp-content/uploads/2023/11/08_20231109_Busudflugt_BHS_Koege_32.jpg)
![Bagefter drøftede vi hvordan man kan gøre den offentlige trafik attraktiv, både som passager og som medarbejder.](https://bushistorisk-selskab.dk/wp-content/uploads/2023/11/09_20231109_Busudflugt_BHS_Koege_33.jpg)
![Bagefter drøftede vi hvordan man kan gøre den offentlige trafik attraktiv, både som passager og som medarbejder.](https://bushistorisk-selskab.dk/wp-content/uploads/2023/11/09_20231109_Busudflugt_BHS_Koege_33.jpg)
![Bagefter drøftede vi hvordan man kan gøre den offentlige trafik attraktiv, både som passager og som medarbejder.](https://bushistorisk-selskab.dk/wp-content/uploads/2023/11/09_20231109_Busudflugt_BHS_Koege_33.jpg)
![Der var naturligvis klapsalver til John Vestergaard for de interessante emner han havde valgt at præsentere os for.](https://bushistorisk-selskab.dk/wp-content/uploads/2023/11/10_20231109_Busudflugt_BHS_Koege_34.jpg)
![Der var naturligvis klapsalver til John Vestergaard for de interessante emner han havde valgt at præsentere os for.](https://bushistorisk-selskab.dk/wp-content/uploads/2023/11/10_20231109_Busudflugt_BHS_Koege_34.jpg)
![Der var naturligvis klapsalver til John Vestergaard for de interessante emner han havde valgt at præsentere os for.](https://bushistorisk-selskab.dk/wp-content/uploads/2023/11/10_20231109_Busudflugt_BHS_Koege_34.jpg)